Patientberättelser

Hos oss står du som patient i centrum

Vi finns till för våra patienter och strävar efter att ständigt bli bättre och utvecklas. Våra patienters synpunkter är därför särskilt viktiga för oss. Efter att du har besökt oss skickar vi ut en enkät för att få din feedback. Vi uppskattar om du vill dela dina upplevelser med oss.

Nedan kan du läsa mer om vad våra patienter säger om oss och ta del av några typiska patientberättelser. Berättelserna är fiktiva och handlar inte om någon verklig patient.

Vad våra patienter säger om oss

Snabba och proffsiga!

Jag är supernöjd och imponerad av Cereb

För mig med ADHD så har Cereb underlättat enormt!

Patientberättelser

Petter, 13 år

Petter har alltid varit en sprallig och glad kille med mycket kompisar omkring sig. Skolan har gått bra även om det inte var det roligaste han visste. När Petter började högstadiet blev det dock svårare, vissa lektioner var knepiga att hänga med i och ofta kunde det vara lite stökigt runt Petter i klassrummet. Efter en termin tog Petters klassföreståndare kontakt med Petters föräldrar. Petter hade på senare tid fått mer och mer frånvaro från matte- och svenskalektionerna, och även skolans kurator hade uppmärksammat att allt kanske inte stod rätt till. Ibland kunde Petter vara väldigt trött på morgnarna och han berättade att han hade fått svårt att sova på nätterna. Petter fick tid hos skolpsykologen som träffade Petter och gjorde en basutredning. Petter och hans föräldrar och rekommenderades att genomföra en neuropsykiatrisk utredning och efter kontakt med BUP fick Petter en remiss till Cereb. På Cereb fick Petter och hans föräldrar genomgå en komplett neuropsykiatrisk utredning – de fick under två dagar träffa barnläkare och psykolog och göra olika tester. Vid återgivningssamtalet fick Petter och hans föräldrar förklarat för sig att Petter hade symtom som motsvarar ADHD. Petter tyckte det var skönt att prata med någon som verkligen lyssnade och förstod, och han kände igen sig av mycket av det som psykologen berättade. Psykologen gav tips och råd på vad som är viktigt att tänka på när man har ADHD – t.ex. att stänga av mobilen när man ska göra sina läxor och att det är bra att röra på sig – t.ex. spela fotboll eller något annat man tycker är roligt. Petter och hans föräldrar fick också rekommendationen att påbörja behandling för ADHD. Petter fick kontakt med en psykolog som han började träffa en gång i veckan, där han och hans föräldrar fick lära sig strategier och verktyg för att hantera sin ADHD bättre i vardagen. Petter fick också efter besök hos läkare påbörja insättning av ADHD-medicin. Efter några veckor och ett par telefonkontakter med specialistsjuksköterska hade man justerat Petters dosering och hittat ett läkemedel som fungerade bra för honom. Idag mår Petter bra. Skolan fungerar mycket bättre och han har börjat komma ikapp i ämnena som han låg efter i. Han sover bättre på nätterna och har också blivit piggare och gladare på dagarna.

Anna, 24 år

Anna har alltid varit en livlig och spontan person. Anna är också ambitiös – i skolan jobbade hon hårt för att klara alla ämnen. Anna har även alltid varit en intensiv person med stark vilja och mycket spontanitet. Nya vänner, nya intressen och många järn i elden har varit hennes vardag. Periodvis kunde det vara bråkigt runt Anna – Hon kunde snabbt bli irriterad när hon vaknat på fel sida, och ibland ledde konflikterna till att vänskaper bröts. Under gymnasiet falnade Annas glöd för skolan något – ofta var det svårt att hålla koncentrationen uppe och det fanns ofta roligare saker att göra. Efter gymnasiet reste Anna runt i världen och bodde ett par månader på olika ställen med olika kompisar. Det var spännande år, med mycket fest och många nya bekantskaper. Annas spontanitet ledde ibland till oönskade konsekvenser – Anna kunde ta impulsiva beslut och säga upp sig från jobb med kort varsel eller följa med nya vänner på fest utan att egentligen veta så mycket om vilka de var eller vart de skulle. Ibland oroade sig Annas föräldrar över vilka risker hon tog. Väl tillbaka i Sverige kom Anna in på ekonomutbildningen. Anna var peppad och glad och ville göra sitt allra bästa på utbildningen hon kommit in på. Det blev många långa kvällar på universitetsbiblioteket och ofta ännu längre kvällar på studentpuben. Hon var väldigt nervös inför sin första tenta, och blev väldigt besviken när hon insåg att hon inte blivit godkänd trots allt plugg. Inför nästa kurs pluggade Anna ännu hårdare, men kände att hon hade svårt att koncentrera sig – det var så mycket att läsa och efter några timmar med näsan i böckerna var det som att det inte gick att ta in mer. Anna började få ont i magen när nästa tenta började närmade sig. Samtidigt hade hon en väntande omtenta som stressade henne. Anna började må sämre och sämre och få svårt att sova. På tentadagen sjukanmälde hon sig och stannade i sängen hela dagen. Annas klasskompisar märkte att något inte stod rätt till och hjälpte Anna att boka en tid på vårdcentralen. Väl där fick Anna träffa läkare och berättade om vad som hänt och mer om henne som person. Efter ytterligare ett besök fick Anna en remiss för neuropsykiatrisk utredning med frågeställningen ADHD på Cereb. Anna fick under flera besök berätta hela sin historia för psykologen – Annas impulsivitet, ibland häftiga humör och svårighet att koncentrera sig var återkommande ämnen. Anna fick veta att personer med ADHD har en högre risk att drabbas av utbrändhet och ångest, och att ADHD kan se olika ut för olika människor. Efter att hon fått sin diagnos fick Anna börja i gruppbehandling där hon träffade flera andra med liknande upplevelser. Hon märkte att det kändes bra att få prata med andra som upplevt liknande saker som hon, men samtidigt hade andra perspektiv. Hon fick hjälp med strategier att hantera sitt humör och sina impulser, och hur man kan planera sin vardag för att få det att fungera bättre. Anna fick också hjälp i form av medicinsk behandling och kunde fortsätta sin utbildning till ekonom och må betydligt bättre i sin vardag.